Werk van Mari Andriessen: Collectie beeldhouwwerk van Prix de Rome prijswinnaars naar Beelden aan Zee

in dossier: Andriessen, Mari

11 mei 2012 Auke
(bron: persbericht Museum Beelden aan zee) De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam en museum Beelden aan Zee in Scheveningen gaan samenwerken op het gebied van hun collecties. Museum Beelden aan Zee gaat de collectie beeldhouwwerk van Prix de Rome prijswinnaars beheren. De beelden worden in de nieuwe Gipsotheek van het museum, die opent in februari 2013, toegankelijk voor een breed publiek. De Prix de Rome is de afgelopen 200 jaar georganiseerd door de Rijksakademie en haar voorgangers; het werk van prijswinnaars en genomineerden bevindt zich in de Rijksakademie Collecties. Beide instellingen gaan tevens samenwerken op het gebied van publiekseducatie. De eerste fase van de samenwerking betreft de overbrenging van de beelden van kunstenaars die tussen 1870 en 1980 aan de Rijksakademie en de Prix de Rome waren verbonden, waaronder Wessel Couzijn, Hildo Krop en Mari Andriessen.

“Museum Beelden aan Zee is verheugd over de overdracht van deze beelden. Het zijn prijswinnende beelden van jonge beeldhouwers die tot de leiders van hun generatie zijn gaan behoren, de hoofdrolspelers binnen de moderne Nederlandse beeldhouwkunst.”
- Jan Teeuwisse, directeur museum Beelden aan Zee.

“We zijn blij dat het museum Beelden aan Zee als een van de belangrijkste kenniscentra over Nederlandse beeldhouwkunst de werken van Prix de Rome winnaars opneemt en hiermee de toegankelijkheid voor een geïnteresseerd publiek garandeert.”
- Tinie Kerseboom, hoofd Collecties Rijksakademie van beeldende kunsten.

------------------------------------------------

Rijksakademie van beeldende kunsten
De Rijksakademie van beeldende kunsten (opgericht in 1870 door Koning Willem III) richt zich op de ontwikkeling van toptalent binnen de internationale kunstwereld en bevordert de rol van kunst en kunstenaars in de samenleving. De residency biedt artistieke, technische en theoretische ondersteuning en faciliteiten aan 50 resident artists van over de hele wereld. Zij richten zich op onderzoek en de ontwikkeling van nieuw werk. De Rijksakademie organiseert de Prix de Rome, de oudste Nederlandse staatsprijs voor beeldend kunstenaars en architecten. De Rijksakademie beheert historische en hedendaagse kunstcollecties, een bibliotheek en kunstenaarsdocumentatie, die openbaar toegankelijk zijn.

Rijksakademie Collecties en de Prix de Rome
De Prix de Rome beeldhouwkunst werken maken integraal deel uit van de Rijksakademie Collecties. De Rijksakademie Collecties tonen de geschiedenis en de academische traditie zoals ooit begonnen in de Konstkamer (17de eeuw) en de Amsterdamse Stads Tekenacademie (18de eeuw) en voortgezet in de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten (1820-1870) en de Rijksakademie van beeldende kunsten (1870-heden). De tekeningen, schetsbeelden en beeldhouwwerken van de Prix de Rome deelnemers zijn bewaard door de Rijksakademie en geven een beeld van nationale ontwikkelingen in de Nederlandse beeldhouwkunst.
Meer informatie: www.rijksakademie.nl

Museum Beelden aan Zee
Museum Beelden aan Zee is het enige museum in Nederland dat zich volledig richt op moderne en hedendaagse internationale beeldhouwkunst. Het museum presenteert drie keer per jaar toonaangevende tentoonstellingen rond kunststromingen en kunstenaars. Aan het museum is een onderzoekscentrum, gericht op hedendaagse beeldhouwkunst, verbonden met de naam Het Sculptuurinstituut. Beiden zijn gevestigd in een bijzonder gebouw van architect Wim Quist in de duinen van Scheveningen. Het museum is opgericht door het verzamelaarsechtpaar Scholten-Miltenburg in 1994. In 1969 kochten Theo en Lida Scholten hun eerste beeldje, thans omvat de collectie van museum Beelden aan Zee meer dan 1000 beelden en enkele honderden penningen. Het merendeel van de werken dateert uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Directeur van zowel het museum als het Sculptuurinstituut is prof. dr. J.B.J. Teeuwisse.

Gipsotheek aan Zee
Als het enige museum dat zich exclusief richt op de sculptuur, heeft museum Beelden aan Zee al langer de wens gekoesterd om blijvend aandacht te besteden aan het ambachtelijke en conceptuele proces dat ten grondslag ligt aan deze karakteristieke en eeuwenoude discipline van de beeldende kunst. Doorgaans toont een museum het eindproduct, fraai opgepoetst en achter glas, maar wat voor het publiek verborgen blijft is de weg die eraan vooraf ging. Aan de Amsterdamse Dokwerker van de beeldhouwer Mari Andriessen gingen tientallen studies vooraf en aan het Multatulimonument van Cor Hund liefst een kleine duizend. De ateliers van Mari Andriessen (1897-1979) en Cor Hund (1915-2008) vormen tevens de kern van de collectie van de Gipsotheek. Naast de honderden schetsen en modellen die deze twee beeldhouwers hebben uitgevoerd, bevat de Gipsotheek ook werk van andere hoofdrolspelers als Jan Bronner (1881-1972), Federico Carasso (1899-1969), Jaap Kaas (1898-1969), John Rädecker (1885-1956), Willem Rijers (1919-1958) en Johan Gustaaf Wertheim (1898-1977). De Gipsotheek aan Zee wordt een openbaar depot waarin men zich kan verdiepen in het gedachteproces van de kunstenaar en het ambacht dat hem ter beschikking staat. Het wordt een ruimte waarin niet alleen belangrijke kunstwerken worden geconserveerd, maar waar ook het proces van begin tot eindresultaat in detail wordt beschreven.

Meer informatie: www.beeldenaanzee.nl

terug