Juryrapport Schetsontwerpen Geluidsscherm

KidOR, Bergen op Zoom, 12 oktober 2015
jury: Margriet Kemper, Ton Slits, Nils van Beek (vz)

terug

Het Groene Licht

Martin en Inge Riebeek

De jury waardeert in het voorstel dat dit kunstwerk echt als baken kan fungeren, en dat de futuristische vormentaal waarschijnlijk gewaardeerd zal worden door jongeren, die op weg naar school of uitgaansleven het werk veelvuldig passeren. Met het concept van het groene licht, dat een belofte wil inhouden, wordt op deze weinig spectaculaire plek een andere, fantasierijke wereld ontsloten. Wel vraagt de jury zich af in hoeverre het werk op deze specifieke plaats die wereld weet op te roepen. En rechtvaardigt het uitzicht vanuit de helm de verhoogde aandacht die het kunstwerk daarvoor vraagt? Wordt de (filosofische) bedoeling van het groene licht opgemerkt? Wie zal de niet voor iedereen toegankelijke helm gaan gebruiken?

1 Het Groene Licht

TussenStop

Gabriël Lester / Martine Vledder

De jury waardeert in dit voorstel het kijkspel dat kan ontstaan door ondoorzichtige en transparante delen, en vooral door de steeds veranderlijke werking van het licht (daglicht, omgevingslicht, autoschijnwerpers), een kijkspel dat ontstaat door een heldere ingreep op een heldere structuur (een kracht die wordt uitgeoefend op de wand). De jury waardeert het gebaar om gebruikskwaliteit (een verblijfsruimte) toe te voegen aan de omgeving, maar is van mening dat zowel het kunstwerk als deze locatie daar niet zonder meer om vragen. Het werk zou goed tot zijn recht kunnen komen, in een smetteloze nieuwstaat, maar het is niet zeker hoezeer de invloed van verwering en begroeiing het aanzien van het werk, als opvolger van het bestaande scherm, zal beďnvloeden.

2 TussenStop

Geluidsmuur

Collectief Gijs van Vaerenbergh

De jury waardeert in dit voorstel dat de locatie daadwerkelijk een transformatie en een kwaliteitsslag zal doormaken. Het gegeven van een barričre wordt ingezet en opgewaardeerd tot een elegant spel van binnen en buiten (met name in variant 2), in beweging te ervaren, waardoor met name de fietser als het ware een korte reis door een andere sfeer en ruimte maakt. Er moet nog behoorlijk wat worden uitgezocht: de schaal en het ruimtebeslag (dat in variant 1 beter lijkt te passen), het lekken van geluid en de materialisering. Een zorgvuldige kleur- en materiaalkeuze is essentieel, maar dan kan er ook iets heel bijzonders ontstaan op een plek die van zichzelf helemaal niet bijzonder is. Voor de jury heeft dit voorstel de meeste potentie en kracht.

3 Geluidsmuur